FordonsAkademin - Sommarbil


Bilar
Camping
Alfa Romeo

Sommarbil

Körglädje eller kraft?

Det finns många olika aspekter som utgör kvalitéer i en bil. En del människor vill ha ren prestanda, en enorm motor med så många cylindrar som möjligt som genererar vridmoment. En klassisk amerikansk muskelbil eller en mer raffinerad europeisk eller japansk variant, tänk de stora sedanklasserna från BMW, Mercedes eller till exempel en Nissan GTR. Jag tänker inte säga emot att en BMW M5 eller en Mercedes C63 är det bästa man kan skaffa om man vill ha rå motorkraft och bekvämlighet. Jag tänker heller inte säga emot att en Ford Mustang är en fantastisk bil om man vill ha prestanda. Men utgör dessa kvalitéer verkligen det man vill ha i en sommarbil? I en sommarbil behöver man inte bränna på Autobahn i 250km/h eller nå 100km/h från stillastående på några sekunder. En sommarbil är väl om något tänkt till allt vi förknippar med sommaren - avkoppling, ledighet, nöje? Är då prestanda något att satsa sina surt förvärvade slantar på om man vill köpa en sommarbil?

Några alternativ

Jag har själv två bilar jag vill ha som sommarbil. Vilken av dessa jag vill ha beror på vilken det är jag såg sist. De två bilarna jag vill ha är antingen en Toyota GT86 (Subaru BRZ internationellt) och en Mazda MX-5. Toyota GT86 är den spirituella uppföljaren till den kultförklarade Toyota AE86, en specifik modell av Toyota Corolla på 80-talet. AE86:an var inte älskad för sin starka motor, den hade en 1.6liters 4-cylindrig motor med cirka 112 hästkrafter. Men bilen lyckades fånga körglädje och blev en ikon inom driftscenen. GT86:an är en modern tappning av den gamla Corollan, med sin fokus på körglädje, precision och "driver experience". Liksom den gamla modellen från 80-talet har GT86:an ingen enorm prestanda, med sin 2-liters boxermotor med knappa 200 hästkrafter. Dock blir den hyllad världen över som bil med oslagbar körglädje där den briljerar i kurvor snarare än raksträckorna. Den andra bilen, Mazda MX-5 är heller ingen nyhet. Den är inne på sin fjärde generation och började produceras i slutet av 80-talet. Liksom GT86:an ligger fokus på körglädje snarare än prestanda, med ett utbud av motorer på antingen 1.5 eller 2 liter som toppar på straxt under 160 hästkrafter. Cabriolet, en pigg motor och en lätt bil, låter väl som den perfekta sommarbilen? Det är här det blir svårt för mig, dock. Jag gillar att sätta upp mål för mig själv, och ett av dessa mål är att ha en rolig, bakhjulsdriven, relativt ekonomisk nöjesbil. Jag kan dock inte bestämma mig för vilken av dessa bilar jag skall sikta mot.

Ole dole doff...

Så de är båda japanska, bakhjulsdrivna bilar med fokus på körglädje. Både kostar mellan 230-300.000 kronor, har en liten motor balanserat med en låg totalvikt. Både bilarna har ett charmigt utseende, om än inte den snyggaste designen någonsin. Toyota GT86 har lite mer kraft, men är tyngre medan MX-5:an har möjligheten att cabba ner och känna vinden i håret. MX-5:an är något "gubbigare", det är ganska ofta man ser en rundlagd, gråhårig (i den utsträckning håret finns kvar) äldre herre komma körande i en Mazda MX-5:a. GT86:an är definitivt yngre i stilen, lite mer aggressiv och fokuserad på de som kanske inte är helt främmande till att drifta sin gamla 740 i snön. Det kanske helt enkelt hänger på när i livet jag känner att jag vill införskaffa min sommarbil? Är jag i 30-årsåldern kan jag fortfarande bli sedd i en GT86:a utan att skämmas varje gång jag kör den. Skulle jag snåla och vänta tills jag är över 40 glider jag längre och längre ifrån GT86:ans stil för varje dag som går. Ska man överhuvudtaget bry sig om detta? Jag har en liten känning som får mig att luta mer mot en MX-5:a. Det är just seriositeten hos bilarna. En GT86:a har en viss aggressiv, ungdomlig stil. Den är försedd med samma däck som en Toyota Prius, just av anledningen att den skall kunna kastas in i en powerslide om man önskar. Denna aggressiva stil gör den dock på något sätt mer seriös, den tar sig lite på för stort allvar. En MX-5:a gör inte det - det är bara en bil som är gjord för att ha roligt. Ingen kommer säga att din bil är "tung" eller "fet" när du kör förbi, men i en MX-5:a finns inte ens tanken att någon skulle säga det. Den känns helt enkelt liiite roligare.